Buclaté děti jsou rozkošné, ale…

Ten krásně papá! Je vidět, že je zdravý!“ rozplývají se příbuzní nad malými baculatými batolaty. „Jak je rozkošný,“ povzdechnou si spokojeni a vtisknou do malé ručičky další slaďoučkou dobrotu. A opravdu, malé boubelaté děti vypadají zdravé, krásné a k světu. Jenže zdání klame…Na dětech s faldíky nic pěkného není. Každé kilo navíc se totiž podepisuje na jeho zdravé budoucnosti. Za posledních šestnáct let vzrostl v České republice počet obézních a dětí s nadváhou trojnásobně. Viníkem je špatná životospráva od útlého dětství, nedostatek pohybu a samozřejmě také genetika.

Školáci dnes trpí onemocněními, která byla ještě před třiceti lety téměř výhradně výsadou dospělých – například cukrovkou 2 typu. Dříve šlo o onemocnění lidí starších padesáti let,“ říká prof. MUDr. Karel Martiník, DrSc., z Institutu zdraví v Hradci Králové. Vysoký krevní tlak a cholesterol, infarkt myokardu nebo mrtvice přicházejí v podstatně mladším věku než dříve. Lidé předčasně stárnou… To vše je důsledek špatného životního stylu již matky, když čeká dítě, a jeho základy vytváříme dále  v době, kdy naši potomci pomalu odrůstají z mateřského mléka. Jenže v té době o miminkách s faldíky nikdo nemluví jako o dětech s nadváhou nebo dokonce o obézních. Odborníci o nich mluví jako pastózních a pro babičky, dědečky a bohužel i pro samotné rodiče jsou jejich dítě prostě úžasné, perfektně živené a zdravé.

Genetika - alfa a omega?

Za nadváhu a obezitu totiž odpovídají do určité míry genetika a  hormony včetně stresových,“ říká prof. Karel Martiník. Důležité proto je, aby naši drobečci papali v klidu, bez zbytečných ruchů a nejlépe ve speciálních židličkách s námi u stolu. Většina silně boubelatých dětí je takových prostě proto, že k tomu mají genetické předpoklady a ještě jim jejich rodiče vštěpují nesprávné stravovací návyky. Začíná to už velmi brzy – výběrem potravin ve věku od jednoho do tří let. Dítě už roste ve srovnání s kojencem pomaleji. Ubývá mu tělesného tuku a naopak se vytváří více svaloviny. A k tomu potřebuje pořádnou a vhodnou stravu a psychickou pohodu.

Zdravě jíst je třeba od začátku

K snídani rohlík s marmeládou, k svačině sušenka „plná mléka“ z reklamy, k obědu smetanová omáčka s knedlíkem, odpoledne při nákupu v obchodě další rohlík „aby dítě nezlobilo“ a v autě pak ještě jeden, k večeři krupicová kaše posypaná kakaem a cukrem. K pití dobrý džusík – samozřejmě slazený. I tak vypadá jídelníček našich drobečků a vůbec není divu, že jim chutná. Zeleniny a ovoce v něm ovšem moc není. A jak by to mělo být, aby nám doma nevyrůstali malí tlouštíci?

Od šestého měsíce věku, kdy už ani plně kojené děti s mateřským mlékem nevystačí, je jídelníček tak trochu vědeckou disciplínou. Postupně přidáváme zeleninu, ovoce, maso a přílohy. Zavádění příkrmů a dalších jídel, má však svá pravidla. Až do tří let, kdy se jídelníček už trochu přibližuje  tomu pro dospělé, je toho hodně, co by děti jíst neměly a naopak co by jíst měly. Do stravy rozhodně pravidelně nepatří čokoláda ani sladké pečivo – lepší jsou speciální sušenky či keksy vyrobené přímo pro děti. Také slazené nápoje nejsou doporučovány – nejlepší je obyčejná voda nebo ovocné a zeleninové nápoje plné vitaminů a bez přidaného cukru. Opatrní bychom měli být i na sůl a používat ji jen minimálně – pamatujme na to, že ji obsahují i všemi mrňousi milované párky a další uzeniny. Pokud je však přesto chcete dětem občas dopřát, kupujte pouze výrobky s vysokým podílem masa – například kvalitní šunky od kosti nebo drůbeží. Mezi prvním a druhým rokem už děti smí normální kravské mléko (pokud na něj nejsou alergické, nemají intoleranci mléka, nebo když oba rodiče jsou diabetici prvního typu ), nikdy by ale nemělo být nízkotučné. Stejně jako jiné potraviny. „A to ani v případě boubelatých dětí – redukční dieta je totiž něco, co by naši nejmenší v žádném případě držet neměly. Zbavit boubelaté dítě faldíků je vždy o kompletní změně životosprávy. A musíme se bohužel smířit s tím, že ji nezřídka provází pláč a vzdor. Dítě totiž nechápe, proč mu najednou odpíráme jeho oblíbené dobroty," konstatuje prof. Karel Martiník.

Pro děti chceme jen to nejlepší. A pokud jim chutná, samozřejmě nás to těší. Ale i ten největší jedlík, by měl konzumovat především to, co je pro jeho vývoj a zdraví skutečně to nejlepší.


Tipy, rady, články

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem

© 2017, Institut zdraví s.r.o. - všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑