Mýty o hubnutí

Úvod

Následující stránky předkládají zájemcům o výživu text se souhrnem známých faktů. Navíc si tvůrce těchto textů dal za cíl donutit čtenáře k zamyšlení nad nepravdivými a vžitými tvrzeními některých autorů, která nejsou podložena znalostí základních principů fyziologie.

Nejčastějším mylným tvrzením, které se vůbec nezakládá na pravdě, je citace zákona o zachování hmoty. Tedy výrok, že když je zachována rovnováha mezi energetickým příjem a výdejem organismu, tak se hmotnost nemění. Toto zjednodušující tvrzení vychází z neznalosti fyziologických zákonů a opomíjí základní znalosti o trávení potravy, jejím zpracovávání, vlivu hormonů a cytokinů. Zapomíná na informační charakter stravy a genetické předpoklady, existenci katalytických reakcí a působení „šetřivého“ genu. Toto tvrzení lze vyvrátit již jednoduchým praktickým příkladem. Když má člověk průjem, tak ztrácí mnohé kilogramy, především u salmonelové infekce. Dalším příkladem je tumorozní kachexie. Jestliže u těchto stavů začneme podávat větší dávky energetických substrátů, je celý proces nádorového bujení ještě urychlen a výsledkem je hubnutí pacienta. Na druhé straně všichni víme, že když začneme hormonální terapii, především kortikoidy, vzniká sekundární nárůst hmotnosti. Příkladů může být doloženo mnohem více. Proto se jen jako nástin podívejme, jak složitě probíhá zpracování stravy a její vstřebávání (příloha 1).

Při čtení této publikace si vždy srovnávejme základní vědecké poznatky o výživě, které byly uvedeny z hlediska fyziologických znalostí problému vstřebávání, utilizace a energetiky organismu, orgánů a buněčné látkové přeměny, s konkrétní aplikací do  praxe, přičemž nalezneme tzv. paradoxy výživy:

1. Americký paradox

I když omezím přijímaný tuk ve stravě, nedojde k hubnutí, snížení úmrtnosti a nemocnosti civilizačními nemocemi. Pokud nejlépe prosperující firmy pocházejí z oblasti potravinového průmyslu, stravování, výroby a prodeje suplementačních doplňků, tak mají tyto podniky takový ekonomický vliv, že ovlivní myšlení a výběr stravy cestou reklamy, finančním lobováním atd.

2. Francouzský paradox

Genetická dispozice dlouhověkosti, široký výběr různých genetických ras, spojené s vhodným životním stylem přivedly Francouze na druhé místo na světě v dlouhověkosti.

3. Atkinsnův paradox

U dietních opatření nezáleží na množství stravy, ale na individuální vnímavosti ke stravě dle glykemického indexu, strava s vysokým glykemickým indexem, glykemickou náloží, insulinovým indexem a insulinovou náloží vytváří u citlivých jedinců základ ke vzniku obezity a insulinorezistenci.

4. Fábryho paradox

Stejné množství stravy konzumované najednou, či v mnoha porcích se metabolizuje jiným způsobem; jednorázově požitá strava vytváří předpoklady k ukládání tukových zásob a naopak rozdělená strava do mnoha porcí za den nevede k obezitě (v odpovídajícím množství nebo složení stravy).

5. Paradox aerobního a anaerobního cvičení

Aerobní cvičení vede k metabolickým změnám příznivým k redukci hmotnosti, anaerobní cvičení vede k redukci hmotnosti, mění pracovní kapacitu, redistribuuje krev z břišní dutiny do oběhu, zvyšuje velikost metabolické plochy při vzniku hypertrofie svalů.

Otázky

Mýtus č.1:

Zvolím si jakoukoli moderní dietu, která mi vyhovuje, a budu ji striktně dodržovat.

Odpověď:
Z ¼ KRÁTKODOBĚ pomůže -neznám svůj metabolický vzorec, poškodím se nejen dnes, ale i pro budoucnost.

Mýtus č. X:

Ze stravy vyloučím všechny tuky a budu jíst jen nízkokalorické potraviny.

Odpověď:
Poškodím si organizmus, když nesmyslně vyřadím tuky - např. Omega 3 mastné kyseliny. Tuky nejsou škodlivé, ale musíme především sledovat pohybové aktivity, psychickou pohodu, bojovat proti stresu. Tuk co zabíjí není z jídla, ale vytváříme si jej sami - genetika- rodinný výskyt. Né dieta, ale léčba! Projekt MED PED - vyhledávání genetických vad – léčba-snížení úmrtnosti. Nízkokalorická strava nic neřeší, protože zmenší velikost tukové buňky, ale i svaloviny – ta pak chybí, jako metabolická plocha ! Umíte si představit, že nejíte a ještě máte běhat. To nezvládnete. Fyzicky, metabolicky i psychicky!

Mýtus č.X:

Večer budu jíst jen ovoce a zeleninu.

Odpověď:
Kdo je byložravec, tak se šťastný, kdo masožravec, tak nedodrží navrhované postupy.

Mýtus č.X:

Dietu mohu začít držet kdykoli, nemusím se o ní s nikým radit.

Odpověď:
Naprostý omyl, musíme znát svůj metabolický vzorec - dieta nikoloiv, pohybové aktivity -odpovídající vynikající.

Mýtus č.X:

Při hubnutí budu každý den chodit do posilovny, aby byl efekt co nejlepší.

Odpověď:
Někdo rád tančí, druhý rád chodí, jiný chodí do posilovny. Nenutíme lidi do práce a jídla co nesnáší! Využijme individuálního vztahu k zevnímu prostředí a motivujme tuto individuální prefereenci.

Mýtus č.X:

Večer po cvičení už nesmím nic jíst.

Odpověď:
Velký omyl, velká chyba! Po cvičení doc. MUDr. Havlíčková, CSc., dokonce doporučovala provádění glycidové subkompenzace - pít a jíst cukry. To nebylo správné. Po cvičení je potřeba dle intenzity doplnit minerály, tekutiny. Někdo doplní energii, jiný nikoliv. Metabolický vzorec doloží, jak na to.

Mýtus č.X:

Když váha nejde rychle dolů, dělám někde chybu.

Odpověď:
Nikoliv Vy tu chybu neděláte, ale ten co Vám, radí a nezná Vás. Poznejte svůj metabolický vzorec! Neúspěch znamená, že tlačím dobře,ale ne tam, kde je chyba!

Mýtus č.X:

Dietu budu držet do té doby, dokud se nedostanu na vysněnou váhu.

Odpověď:
Omyl, cvičím, zklidňuji myšlení a dosáhnu trvale dokonalou postavu. Dieta je „cesta do pekla“.

Mýtus č.X:

Rychle musím ještě zhubnout, než si pořídím dítě.

Odpověď:
Není pravda. Nehubněte, ale znormalizujte svůj metabolický vzorec, pak Vy i dítě bude zdravé!

Otázky navíc

Co dělat, když se nedaří hubnout a formovat tělo na problémových partiích – boky, břicho, stehna, zadek.

Odpověď:
Stanovit metabolický vzorec, najdu chybu, určím pořadí řešených problémů, neznáme-li vzorec metabolizmu organizmu, pak nevím, jak řešit problém, tak přebíráme hloupá doporučení bez efektu!

Proč většina žen hubne nejdříve v horní části těla?

Odpověď:
protože dolní část nesouvisí s jídlem, ale genetikou, hormony, lYmfou atd.

Proč je při hubnutí důležité vybírat si potraviny s nízkým glykemickým indexem?

Odpověď:
Jen u některých osob je platné uvedené tvrzení -dle metabolického vzorce u koho je GI významný u jiných nikoliv!

Jakou úlohu hraje při hubnutí lymfatický systém?

Odpověď:
Nikoliv v hubnutí, ale především v kvalitě životě ženy, ve zdraví a psychice hraje lymfatický systém zásadní problém! Jedná se o genetiku, hormony – Věstonická Venuše nejedla, nepila, rodila, kojila, atd... To je na několik článku!

Proč ženy zadržují vodu, která rozvíjí celulitidu, a jak se jí zbavit?

Odpověď:
Celulitidu nezaměňujte s retenci – zadržení vody. To je jiné. Celullitia je porucha proteosyntezy - tvoří se více lymfy, ale naopak – na druhé straně - retence vody je snížení onkotického tlaku – albuminy - malé bílkoviny neudrží vodu, která vystoupí z krevního řečiště a vznikne otok, který můžeme odstranit léky - diuretiky. Selhávání srdce a ledvin!


Tipy, rady, články

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem

© 2017, Institut zdraví s.r.o. - všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑