Obezita dětí

Otázky a odpovědi

Lékaři se shodují, že hlavní vinu na dětské obezitě nesou sami jejich rodiče. V čem by tedy podle Vás měla nastat především změna?

Odpověď:
Nejen rodiče, ale i prarodiče a pra-pra-pra rodiče - tedy genetika, jsou rody typických vysokých a štíhlých rodin, měřící 210 cm a nemají to z jídla. A máme trpaslíky a nemají to, že málo jedí. Některé děti mají předčasnou pubertu. Za nadváhu a obezitu u dětí odpovídá genetika, hormony včetně stresových. V druhé řadě pak nižší nebo neadekvátní pohybové aktivita a „dietní“ stravování. Změna by měla nastat v chápnání co je obezita, že je projevem jiných nemocí genetických, hormonálních, lymfatických, které se manifestují při nízkých pohybových aktivitách a nesprávné skladbě stravy.

Je k něčemu prevence, kdy se děti učí, jak například správně jíst, když jejich rodiče jsou zvyklí stravovat se jinak?

Odpověď:
Prevence u dětí se ukázala na Finském modelu, jako rozhodujíc ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Jedna paní učitelka denně ovlivňuje zhruba 15-20žádů, ti žáci, především nižších tříd působí na celou rodinu doma. Samozřejmě musíme uctívat určitá etnika (kterých u nás stále přibývá), které mají ale úplně diametrálně jiné stravovací zvyklosti. Porto děláme kurzy pro učitele Zdraví v kostce, Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.

Je prý potvrzeno, že 80 procent dětí s nadváhou má kila navíc i v dospělosti, zvyšuje se tím tedy riziko například onemocnění srdce a cév a cukrovkou v mladším věku? Je patrné na vývoji posledních let?

Odpověď:
Tyto čísla nejsou přesné, studie ukazují, že loni nadváhou trpělo 7,4 procenta dětí a obezitou 7,5 půl procenta školáků ve věku sedm až 10 let. To je o téměř dvě procenta víc než v roce 2007. Ve věkové kategorii 10 až 14 let trpí nadváhou 6,2 procenta a obezitou 6 procent dětí.Je dokázáno, že děti, které mají nadváhu a obezitu v mládí, tak v dospělosti trpí diabetem 2.typu, mají vysoký krevní tlak, léčí se na vysoké hladiny cholesterolu a mají Reavenův metabolický syndrom X (polymorbidita končící náhlou smrtí, předčasným stárnutí, infakt myokardu nebo cévní mozkovou příhodu v podstatně mladším věku). Výskyt těchto nemocí je akcentován Syndromem spánkové apnoe, kdy pacienti se doslova dusí, když si lehnou na záda. Je pravdou, že za posledeních 30let se posunuly civilizační nemoci spojené s obezitou do stále mladších věkových skupin a to co před 30léty bylo raritou - DM 2.typu se vyskytuje již u pacientů na základní škole a na středních ještě více.

Někteří pediatři hovoří s rodiči o zdravém životním stylu při preventivních prohlídkách, je to podle Vás k něčemu, měla by tato poučení podle Vás patřit do standardů, které by byly pro pediatra například ze zákona povinné?

Odpověď:
Poučení bez provedeného měření základních metabolických parametrů je dokonce škodlivé. Vynecháme-li zdravé, sportující a geneticky nedeterminované jedince-těm nic říkat nemusíme. Základem prevence nadváhy a obezity je provedení základních měření metabolizmu -tedy metabolického vzorce – u osob, které inklinují rodinně nebo se nám začnou díky stresu ve škole přibývat. Zjistíme například ,že u dospívajících slečen se nejedná o tuk, ale lymfostázu v určitých partií těla. U extrémních obezit vylučujeme různá genetická onemocnění, jako je WPS, hyopothyreosy, atd. Za další na poučování nemá lékař pediatr čas, protože nepamatuje bodové hodnocení pojišťoven na významnější a delší edukací rodičů.

Už velmi mladé dívky, například kolem 13 let drží redukční diety, je to v tomto věku vhodné?

Odpověď:
Tyto redukční diety bez pohybových aktivit vedou k tomu, že se sice sníží množství tukových rezerv, ale i svalové hmoty, která je odpovědná za odbourávání tuku. Proto po ukončení držení diety nastane významný jo-jo efekt. Slečna sice zhubla 3 kg, ale za týden nabere 6kg. Uplatňuje se se zde i syndrom nízkého bazálního metabolizmu, kdy organizmus při všech těchto hloupých dietách se adaptuje na nižší energetický příjem snížením klidového energetického výdeje. Dieta, jako řešení obezity u dětí je naprosto zbytečná, dokonce dítě ohrožující. Jídelniček musí být pestrý a sestaven dle metabolického vzorce a složení těla. Uděláme-li restrinkci energie pod normu daného věku, zastavíme růst dítěte. Proto psychická pohoda, adekvátní pohybové aktivity jsou důležitější. S jídla dáváme pozor, co dítě konzumuje pozdě odpoledne a na noc. Důležitá je i četnost jídla. Pozor na zbytečné kalorie v některých nápojích a sladkostech.

Jak předcházet obezitě v dětství?

Souhlasíte s tímto desaterem, popřípadě prosím o doplnění či přeformulování bodů a doplnění vysvětlení, proč tyto body doporučujeme – jiná doporučení platí pro kojence, jiná pro předškolní věk, jiná v pubertě, budeme se bavit o dětech školou povinných:

  1. Pravidelný pohyb – pro zdraví dítěte je jakýkoliv pohyb vhodný, ten pohyb co dítě s radostí přijímá, při kterém se cítí dobře. Pozor, ale pro hubnutí je vhodný pohyb dle vzorce pro lipolytickou aktivitu, která se vypočítává ze vzorce 220-věk dítěte a z toho 65%, za jak dlouho nastává plné odbourávání tuku a lymfy je ryze individuální a lze vypočíst tzv. laktátovým zátěžovým testem, který je v našem Institutu rutinní činnosti.Pozor, není to ani cvičení v posilovně na strojích, ani běh na maximální výkon. Finové ukázali, že rychlejší chůze je nejvhodnější pro hudbnutí.
  2. Pravidelné jídlo, a to 5 x denně – Fabryho princip stravování se stanovuje dle konkrétního měření, asi v této relaci se u většiny dětí ve věku 8-16 let.
  3. Ovoce a zelenina, min. 3 x denně - ano.
  4. Při jídle se pouze jí (nečíst, nedívat se na TV…) - to je jen teorie, v domácí praxi je to opak. To by se mělo změnit, jídlo má být společenskou události, kdy se rodina sejde a při jídle si povídá o pěkných věcech. Ze statistiky vidíme ten obrovský trend rozvodů, tak se nedivme, že je to v některých rodinách, jako na válečném tažení, děti mají neurozu, atd.
  5. Neřídit se reklamami na potraviny - to je základ, miliony nepravd, lží-to je na několik článků a pak na nás mnoho trestních oznámení.
  6. Pravidelný a dostatečný spánek to je základ, Šimek s Grossmanem ve svých návštěvních dnech vždy tvrdili (ale je to pravda). Obezita je nemoc, kdy se musí hodně zdravě jíst, mnoho pít, především dobře spát-to je prevence obezity. Zapomněli jsme na duševní zdraví a relaxaci, boj proto stresu u školáků, což je u většiny žáčku hlavní a startující problém vzniku obezity. Dítě ve stresu školya, rodičů vyplavuje katecholaminy, které oslabuji svalovinu, co sní tak uloží do tukových rezerv. Je to princip, který jsme zdědili od pračlověka, když utíkal před mamutem. Buˇb musel utéči a nebo zaútačit na mamuta, dostat jen do té jámy. Pak rychle jej musel sníst a uložit do energetických zásob, protože další mamut půjde až za několik let.
  7. Dostatek mléčných výrobků - ano, ale pozor nenutit, laktozová intolerance a alergie.
  8. Vyhýbat se redukčním dietám - doslova je zakázat, u dítěte mají redukční diety vliv na psychiku - anorexie, bulimie, pak i na růst kostí, systém nízkého bazalního metabolizmu nastartuje celoživotní problém a místo redukce hmotnoszi máme extrémní obezitu, lékaři zakážou skoro dítěti jíst a žák si vezme jen jednu porci jídla a díky systému nízkého bazálního metabolizmu přibere 3-5x více než dítě, které se pohybuje a nedrží diety. Dieta je finančně drahá cesta do pekla.
  9. Zdravě jíst by měla jíst celá rodině, je dítěti příkladem - rodiče mají být vzorem v pohybu, duševního klidu a hledání cest ke zdraví i odstraněním nezdravých zvyků, které děti pak v tajnosti realizují již na základních školách (alkohol, večerní přejídání, atd.).
  10. Omezit hry na počítači a sledování TV na únosnou míru – stanovit dítěti týdenní časový limit- vše z mírou, například nyní používáme hry na počítači k velmi úspěšnému hubnutí. Existují hry, kdy opravdu hrajeme tenis, kopeme do míče, nebo řídíme motorku a auto, rozbíjíme kameny, obsluhujeme hotel, prádelnu, onchod, tančíme, skáčeme, a za půl hodiny jsme zpocení a vydáme více energie než kdybychom v kolektivu hráli, tančili. To jsou nejen vhodné hry na počítači, ale při nich dítě hubne, soutěží s kamarády. Hry, které nerozvíjejí mysl, duševno ani tělesnou schránku jsou nevhodné a patří minulosti.

Jste pro více tělocviku na základních školách? A jak by podle Vás měly hodiny tělocviku vypadat?

V současné době je snahou rozšířit počet hodin tělocviku, ale šibalsky, že se zkráti časová jednotka výuky. Ve Finsku jsou běžné procházky nejen v TV, ale v botacie, učení v přírodě a na hřišti. Jsou i u nás školy, které tuto formu výuky již delší dobu uplatňují. Nejedná se jen o hodiny TV, ale i trávení přestávek. Jsem rád, že je konec těm povinným kolováním po chodbě školy, ale že jsou již možnosti využití dvorku a tělocvičny školy. Složení hodiny tělocviku se odvíjí od věku dětí a myslím si, že naši tělocvikáři jsou v této části vysoce erudovaní a může nám je závidět celý svět.

Jaké důsledky má obezita pro děti v rámci kolektivu?

Posmívání se, šikana, nula kamarádů… Je to velmi složitý problém. Na jedné straně, když jsou děvčata korpulentní, často ve třídě nepoznáme dle ženských proporcí, kdo je učitelka a kdo žačka. Tyto dámy jsou často hýčkány třídou, ale když nadváha se změní v obezitu je to propad a jsou persekuovány a terčem výsměchu, kritiky a urážek. Často končí u školního psychologa. U chlapců je to trošku jiné. Extroverti s velkou silo mají fyzickou autoritu a často terorizují své okolí, dělají si z hubených, brýlatých sluhy a vydírají je, šikanují. Oni jsou pány. Je li chlapec introvert, tak to ve třídě nemá snadné, je-li ještě nižší povahy, může se stát terčem posměchů.

Jak významnou roli hraje v dětské obezitě fast food?

Budeme se divit, ale zdravotně tato strava je nezávadná. Záleží jen na tom, jak často je tento stánek navštěvován. Když se tam udělají oslavy narozenin, tak je to vše OK, ale když je to denní strava a k tomu ještě navečer. Tak je to špatné.

Chuť na sladké má snad každé dítě, jak jej uspokojit v rámci zdravého životního stylu? Je například dobrý nápad zavést „sladkou sobotu“?

Každé dítě má rado sladké, alespoň většina. Sladkost a sladkost je rozdílná věc. Například hořká čokoláda s oříškama vůbec neškodí, protože má velmi nízký glykemický index, totéž ořechy, oříšky v hořké čokoládě. Dítě, když si ráno dá nějakou sladkost, tak to za den vyběhá. Chybou jsou sladkosti jako svačiny. Když po obědě si dá dítě zmrzlinu a pak bude běhat, tak se o nic nejedná. Nejhorší je vytvoření systému trvalého příjmu sladkostí a jídel s vysokým glykemickým indexem bez vazby na pohyb a dále příjem těchto jídel na noc.

Čemu by se rodiče v jídelníčku předškoláků a školou povinných dětí měli vyhýbat?

U zdravých dětí nemající nadváhu a sklon k obezitě může dítě jíst dle zvyklostí rodiny a etnických zvyklostí. Dáváme pozor na solení, které by nemělo být výrazné, těžko stravitelné jídla, zákaz nucení do některých jídel, neměly by být pravidlem přeslazené výrobky jako denní rituál, neřesti typu určitých nápojů. Opakuji nesmí být systém nezdravé stravy. Porušení 1x za týden není hříchem. Pozor na některé druhy ořechů-alaburek, atd, které mohou být postiženy plísní. Totéž některé druhy plesnivých sýrů (často po době expirace), atd., jídla zpracované na mnohokráte použitém omastku, polévání jídel mastnotou, atd.

Co si myslíte o tom, že obezita a bulimie mají k sobě velmi blízko? Zvláště u velmi mladých dívek, které touží shodit své kila navíc a vyrovnat se filmovým hrdinkám?

Bulimie a mentální anorexie jsou onemocnění, které jsou zařazena do onemocnění psychosociálních. Dívka hraje velmi pěknou roli Karkulky, ale hraji ji v Otelovi. Je to geneticky podmíněné onemocnění, které souvisí s naší dobou a sociálním prostředím. Vzory hubenosti a špatně vidění svého těla, že je stále obézní i když tomu tak není. Na druhé straně obezita je projeven různých druhů onemocnění od psychologického, vstřebávání živin, poruše na buňce a nedohovoření se s koordinovanou práci jater. Je to o genetice, hormonech a stresu a nedostatečným pohybem.

Jakou úlohu v dětské obezitě hrají onemocnění nebo dědičnost?

Kanadské studie ukázala na jednovaječných dvojčatech, že záleží o jako obezitu se jedná – zda viscerální (tuk v břiše -50%), celkovou (tuk na celém těle 60%) . Jinak máme přesně stanovené genetické onemocnění, která souvisí s určitými geny.

Jaký pohyb a jak často je nejvhodnější u předškolních a školních dětí?

Jakýkoliv. U obézních dětí, ale jízda na kole, plavání ale do tepové frekvence, kdy se nejvíce odbourává tuk a to je lipolytická aktivita 220-věk a z toho 65%-to je výsledků prospěšná tepová frekvence. Ale pro odbourání stresových hormonů, je jakýkoliv adekvátní pohyb, které dítě chce dělat, tak je to prospěšné.


Tipy, rady, články

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem

© 2017, Institut zdraví s.r.o. - všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑