Přestavění pyramidy zdravé výživy

Roku 1992 vydalo americké ministerstvo výživy a zemědělstvíUSDA "Pyramidu zdravé výživy" (viz. obr. Stará pyramida), která doporučovala vyvarovat se tuků a jíst hodně potravin, které jsou bohaté na sacharidy, jako chleba, cereálie, rýže a těstoviny. Cílem bylo snížit konzumaci saturovaného tuku, který zvyšuje hladiny cholesterolu. Bohužel v rámci zjednodušení se vypustilo upozornění, že i sacharidy se rozlišují na zdravé a nezdravé, což vyústilo k nadměrné konzumaci rafinovaných (nezdravých) sacharidů a celosvětové vzrůstající obezitě.

Stará pyramida zdravé výživy

Stará pyramida zdravé výživyVědci dávno zjistili, že vysoký přijem rafinovaných sacharidů, jako je bílý chleba a bílá rýže mohou způsobit zmatek v hladinách glukózy a insulinu. Nahrazení těchto sacharidů zdravými tuky (mono a polysaturovanými) snižuje riziko srdečních chorob.

Nová pyramida zdravé výživy

Nová pyramida zdravé výživySkupina vědců z Harvardu (Walter C. Willett and Meir J. Stampfer, profesoři epidemiologie a výživy) předložila návrh přepracované pyramidy v prosinci roku 2002 (viz. obr. Nová pyramida). Nová pyramida podporuje spotřebu zdravých tuků a celozrnné stravy, ale doporučuje vyhýbat se rafinovaným sacharidům, máslu a červenému masu.

Jako odpověď na vzrůstající kritiku odborníků posledních deset let, USDA právě přehodnocuje výživovou pyramidu, která bude zveřejněna roku 2004. Celý článek "Rebuilding the Food Pyramid" (o přestavění pyramidy) si můžete přečíst na Scientific American.


Tipy, rady, články

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem

© 2017, Institut zdraví s.r.o. - všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑